رنگ آمیزی روی فلز (3 روش اصلی کوتینگ روی فلزات)

در مسیر آموزش و یادگیری رنگ آمیزی روی فلزات فوت و فن های خاص باید یاد گرفت و همچنین به اندازه کافی تمرین کرد تا بتوان پوشش مورد نظر خود را اجرا نمود. آشنایی با انواع رنگ ها و ضد زنگ ها در کوتینگ روی فلزات مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است.   آشنایی با رنگ هایی مختلف از جمله رنگ های گوناگونی نیز در رنگ آمیزی فلزات و اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت نوع رنگ و نوع ضد زنگ عوامل مهمی در انتخاب  روش کوتینگ و پوشش نهایی اسکلت فلزی ساختمان هستند.

اما روش های گوناگون رنگ امیزی و کوتینگ بر روی فلزات و اسکلت فلزی به سه روش کلی تقسیم می شوند.

  1. سامانه پوششی ضد زنگ روغنی و رنگ آلکیدی 
  2. سامانه پوششی ضد زنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان
  3. سامانه پوششی رنگ کوره ای پودری الکترواستاتیک

چه نوع رنگی برای رنگ کردن فلز و اسکلت فلزی استفاده می شود؟

در حال حاضر استفاده از ضد زنگ روغنی و ضد زنگ سوله ای مات کاربرد زیادی در ضد زنگ کردن فلز و اسکلت فلزی دارند ؛ اما رنگ های تخصصی تری هم به بازار خرید رنگ های فلز و اسکلت فلزی آمده اند که عمدتا شرکت های تولید کننده و کارخانه های معتبر و دارای استاندارد تولید کرده اند که رنگ مخصوص زینک کرومات اخرایی و طوسی و زرد و آبی و در بعضی موارد مزایای بیشتری نسبت به رنگ های روغنی و رنگ سوله ای دارند.

بیشتر بخوانید :  فروش ضد زنگ پرایمر اپوکسی

رنگ های مخصوص فلز زینک کرومات برخلاف رنگ های روغنی سوله ای دارای زینک و روی هستند و به راحتی می توان آن ها را به کار برد. مواد شیمیایی به کار رفته در آن طوری انتخاب شده است که بر روی انواع فلز و اسکلت فلزی یک لایه محافظ کاتدی روی ایجاد می نمایند. معمولا تولید کنندگان رنگ های مخصوص فلز زینک کرومات در ساخت و تولید آن ها مواردی را در نظز گرفته اند  که مطابق با فرمول شیمیایی خاصی ، از میزان محافظت مورد نیاز برای ضد رطوبت کردن فلز و ماندگاری رنگ بر سطح فلز مناسب باشند. و همین طور در وقت اجرای رنگ فلز به وسیله ی قلم مو و یا اسپری بر روی فلز مناسب باشد.

چه نوع رنگی برای رنگ کردن فلز و اسکلت فلزی استفاده می شود؟

ابزار های رنگ آمیزی فلز در انواع سایز ها و مدل های سرگرد و سر تخت قلم مو، غلتک و پیستوله و ایرلس در بازار خرید رنگ های سوله ای و فلز قابل خرید است. اما  انواع رنگ های مخصوص فلز  به سه دسته 1-  ضد زنگ اپوکسی 2- ضدزنگ روغنی 3-پودری الکترو استاتیک در بازار خرید و فروش رنگ های فلز و سوله ای وجود دارند. البته باید توجه داشت که سازگاری رنگ و فلز عامل مهمی است. اما اگر راز رنگ های مخصوص فلز و اسکلت فلزی استفاده نشود و از رنگ متفرقه استفاده شود ممکن است نتیجه دلخواده بدست نیاید؛ اما مزیت های مناسب رنگ های مخصوص فلز شامل ضد زنگ زدگی، ضد نم کافی، غلظت مناسب، پوشانندگی مناسب، ماندگاری زیاد آن در اثر شستشو در مدت طولانی می شود.

بیشتر بخوانید :  رنگ آمیزی روی فلز (3 روش اصلی کوتینگ روی فلزات)

عوامل تاثیر گذار در رنگ آمیزی فلز کدام هستند؟

اما قبل از اقدام به رنگ آمیزی فلز باید به نکات مهمی توجه نمود:

  • فلز های رنگ شده و دارای زنگ زدگی رنگ آمیزی را سخت تر و زمان بر تر می کنند بنابراین باید به جنس فلز انتخاب شده از نظر خام بودن و یا قبلا رنگ شده دفت نمود.
  • فلزاتی که نیاز به زنگ زدایی داشته باشد مشکلات خاص خود را دارد پس باید فلز خام و یا سندبلاست شده انتخاب نمود.
  •  فلز های خام، سند بلاست شده  مناسب ترین فلز ها برای به کار بردن رنگ های مخصوص فلز هستند
  • سازگاری فلز و رنگ عامل مهمی در کوتینگ نهایی بر روی فلز و اسکلت فلزی است.
  • فلز که گرد و خاک و آلودگی روی آن نباشد برای رنگ امیزی فلز مناسب است.

3 روش اصلی رنگ آمیزی و کوتینگ روی فلز

با توجه به موارد مطرح شده روش های رنگ آمیزی و کوتینگ به سه دسته کلی تقسیم می شوند

1-سامانه پوششی ضد زنگ روغنی و رنگ آلکیدی 

ضد زنگ روغنی معمولی و رنگ سوله ای مات ارزان روی فلز روش رایج برای پوشش اسکلت فلزی ساختمان و ماشین آلات و تجهیزات و وسایل فلزی است. این کار راه خوبی برای کوتینگ سریع یک پروفیل فلزی بدون نیاز به تمهیدات و مهارت خیلی پیچیده رنگ آمیزی است و وسایل گرانقیمتی لازم ندارد..سایل مورد نیاز در این روش قلم مو  و غلتک و پیستوله است

2-سامانه پوششی ضد زنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان

یکی از بهترین و مناسب ترین  روش ها برای رنگ‌آمیزی فلز، عملیات رنگ اپوکسی روی فلز است. قلم موهایی که برای این روش استفاده می‌شوند باید دسته‌ای بلند و محکم و برس مانند باشند. به دلیل دو جزئی بودن رنگ‌ها، باید نسبت اختلاط رزین و هاردنر طبق دستور کارخانه رعایت گردد، پس از تمرین زیاد و به دست آوردن مهارت در این زمینه، از رنگ‌های خاص و براق پلی اورتان بر روی ضد زنگ اپوکسی مانند رنگ‌های مشکی و طوسی و قرمز پلی اورتان جهت لایه نهایی روی فلز به کار می رود. از این روش می توان برای کوتینگ  و پوشش فلز سطح دستگاه و ماشین آلات استفاده نمود.

بیشتر بخوانید :  فروشگاه ضد زنگ اپوکسی المینیوم

2-سامانه پوششی ضد زنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان

3-سامانه پوششی رنگ کوره ای پودری الکترواستاتیک

پس از بررسی انواع رنگ فلز می توان به رنگ دیگری برای کوتینگ فلز اشاره نمود رنگ کوره ای یا رنگ الکترواستاتیک، نوعی رنگ صنعتی است که در دو نوع رنگ های پودری و رنگ های مایع کوره ای در صنایع رنگ و پوشش تولید می شوند و کاربردهای گسترده ای در حوزه رنگ آمیزی انواع سطوح فلزی دارند. به عبارت دیگر، رنگ های پودری الکترواستاتیک، بهترین نوع رنگ صنعتی به شمار می روند که دارای کمترین آثار مخرب زیست محیطی بوده و سلامتی کارگران را تهدید نمی کنند. در حال حاضر طیف وسیعی از انواع رنگ کوره ای برای رنگ آمیزی سطوح مختلف به کار می روند. انتخاب استفاده از رنگ الکترواستاتیک پودری یا مایع به نظر کارخانه های مصرف کننده بستگی دارد اما به نظر می رسد رنگ های پودری کوره ای، بهترین گزینه برای صنایع فلزی باشند. در ادامه مطلب، اطلاعات بیشتری در مورد رنگ کوره ای، نحوه رنگ آمیزی و اصول کاربردی آن کسب خواهید کرد. لطفاً با ما همراه باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.